Pressemelding

Her er noen tips og triks til deg som skal sende ut en pressemelding.

En pressemelding er en melding til pressen om noe som skal skje, som et arrangement, en aksjon eller en annen aktivitet. Pressemeldingen kan også være et utgangspunkt journalisten bruker for å gå videre med en sak. Derfor bør pressemeldingen være spennende og interessant slik at journalisten oppfatter den som en god sak for leserne. Pressemeldinger brukes ofte som de er og bør derfor være godt og riktig skrevet. Pass på at pressemeldingen ikke blir for lang. Det er større sjanser for at noen vil lese en kortere tekst og det er sjanser for å få den på trykk.

Når du skriver en pressemelding bør du starte med å skrive det viktigste øverst. Meldingen skal kunne kuttes bakfra, uten at viktige opplysninger går tapt. Lag en overskrift som enkelt og direkte formidler det viktigste. I pressemeldingen må du ha med hvem det er som sender inn meldingen. Du må fortelle om hva som skal skje, hvor det skal skje (gjerne en adresse), når det skal skje (dag, dato og tidspunkt), og hvorfor dette skjer. Pressemeldingen bør ikke være for lang. Det holder med en halv side med tekst. Vær tydelig på at dette er en pressemelding og ikke en annen type tekst.

Du bør også ha med fullt navn, e-postadresse og telefonnummer til en kontaktperson som journalisten kan kontakte ved eventuelle spørsmål. Legg gjerne ved et bilde som journalisten kan bruke.


Trenger du hjelp med å nå din lokale presse? Kontakt Tuva (tuva.nordoy@human.no) eller Kristina (HUleder@human.no)